collectief

Collectief

Café De Plak in Nijmegen bestond in 2016 veertig jaar en is na al die tijd nog steeds een zeer relevante onderneming. Menig ondernemer zou willen dat een formule veertig jaar succesvol blijft, dus wat is het geheim van De Plak?

Al in de eerste jaren was De Plak een vrijplaats voor speels activisme op het gebied van homo, lesbo- en vrouwenemancipatie, krakers, internationale solidariteit en veel meer.

Na de beginjaren waarin De Plak haar naam vestigde, hebben de medewerkers in 1982 de onderneming overgenomen van de twee oprichters. Dit gebeurde in goed overleg én gesteund door een van hen.

Om De Plak met een groep te kunnen runnen, moest er een goede vorm worden gevonden. Het zakelijke deel werd netjes geregeld in een BV en alle aandelen zijn in handen van een stichting waar alle werknemers bestuurslid van zijn. Doel van Stichting De Plak is het creëren van een fijne werksituatie gestoeld op democratisch verhoudingen én structuren te doorbreken die mensen onvrij maken. Hiermee werd het democratische en activistische karakter van De Plak statutair vastgelegd.

Sindsdien is de Plak een collectief, wat betekent, dat er ongeveer twintig collectievers 'eigen baas' zijn en beslissingen samen worden genomen. De winst van het bedrijf wordt in de vorm van subsidies weggegeven aan goede doelen.

Café de Plak is in de afgelopen vier decennia veranderd van activistische horecaonderneming met disco-café en restaurant naar een florerend eetcafé en organisator van spetterende kelderfeesten. Het eetcafé is vooral beroemd vanwege het kaasgehakt en de ruime porties met veel verse groente.

Sinds een aantal jaren is De Plak ook als cateraar op steeds meer festivals te vinden en nieuw is dat het kaasgehakt ook ’s middags genuttigd kan worden in de vorm van een homemade vegetarische burger.

Dus wat is het geheim van De Plak?

De basis is één gezamenlijk doel te hebben: het verkopen van een goed product op een plek waar iedereen zich thuis mag voelen en waarin iedere collectiever de vrijheid voelt een steentje bij te dragen aan de bedrijfsvoering. 

DEEL